Hoi An - Reisverslag uit Hội An, Vietnam van Frank en Claudia - WaarBenJij.nu Hoi An - Reisverslag uit Hội An, Vietnam van Frank en Claudia - WaarBenJij.nu

Hoi An

Blijf op de hoogte en volg Frank en Claudia

24 Februari 2017 | Vietnam, Hội An

Hoi An

De afgelopen dagen verbleven we in Hoi An. We hadden geluk want het was er mooi weer (lees: heet) en we hebben een hotel met zwembad.
Het is een mooi (vrij luxe) hotel met een heeeeeerlijk geweldig perfect kingsize bed. Het matras is perfect de kussens het is mega groot wat heerlijk na de harde bedden in de bamboehutten!
De temperatuur deed ook wonderen voor mn gezondheid want na een dag uitrusten voelde ik me een stuk beter.

Hoi An is een klein stadje met veel oude architectuur. Het is vroeger bezet geweest door o.a de Fransen, chinezen en Japanners. In dat oude gedeelte van de stad mogen geen scooters en auto's komen (thank god!) en hangen er overal lampionnetjes, heel romantisch!

Overdag was het te heet om iets te doen dus lagen we vaak aan het zwembad en gingen we in de avond lekker het stadje in. We hebben op donderdag een tourtje gedaan naar My Son en die gids nam ons ook mee naar een aantal gebouwen in Hoi An(dat was niet zo bijzonder, al die gebouwtjes die vroeger werden bewoond of gebruikt voor handel was leuk maar ze waren meer omgetoverd tot souvenirshop).

My Son was wel heel tof! We kwamen daar vroeg aan, rond half 8 ongeveer dus voor de grote groepen toeristen. Het is een gebied waar tussen de 4e en 12e eeuw door de Champa mensen (nu etnische minderheid) tempels bouwden. In de oorlog zijn veel van die tempels helaas vernield door us boms. Elke koning liet zijn eigen tempel bouwen. Dit bestond uit een meditatiehuis een soort doorgang en de "main tempel" waar alleen monniken (dus zelfs de koning niet) toegang tot had.

Vandaag regende het, dit hadden we verwacht we hebben dan ook enigszins onze plannen omgegooid. Hier zijn we een nachtje langer gebleven, vervolgens gaan we wel naar Hué maar we slaan Da Lat over en gaan rechtstreeks terug naar Saigon waar we dan twee nachten extra verblijven.

De laatste week is aangebroken, tot snel!

P.s. Grappige weetjes;

1. mensen maken zich duidelijk zorgen om de luchtkwaliteit (ze dragen mondkapjes) maar doen er zelf betrekkelijk weinig aan;
2. Iedereen hier is groot fan van de boyband westlife (die volgens mij al een decennia uit elkaar zijn)
3. De weghelften zijn hier naar gebruiker ingedeeld. Rechts is voor het langzame verkeer, de fietsers en vee rechts van het midden is voor scooters en de linkerkant voor vrachtauto's en auto's, je haalt hier dus ook vaak rechts in.
4. Op de cruiseboot in Halong Bay draaiden ze het Titanic liedje toen we de haven uit vaarden.
5. Mannen op het platteland spelen vaak kaartspellen en gokken om serieuze geldbedragen.
6. Op de nachtmarkt in Hoi An zijn er een aantal stalletjes waar je zonder verkooppraatjes etc zou moeten kunnen rondkijken in alle rust; dit zijn juist de meest irritante stalletjes want ze vallen je lastig met 'kom hier kijken want hier vallen we je niet lastig en zijn er normale prijzen!' En proberen ze je zowat naar hun stal te trekken terwijl je bij andere stalletjes relatief rustig kunt kijken (en gewoon kan afdingen dus ook geen bs prijs betaalt).
7. Eergisteren heb ik de hele dag expres in de schaduw gelegen en misschien 5 min in de zon gezwommen; ik ben een kreeft..

• 24 Februari 2017 - 18:54

Clemens:

Weer een mooi verslag van wat jullie hebben gedaan.
    Veel plezier nog de laatste week.
    Bedankt voor de kaart.

• 27 Februari 2017 - 08:42

Joelle:

Wauw had weer een hoop bij te lezen. Geen zonnesteek opgelopen Clau? Enjoy de laatste paar dagen! Xx