Boottocht en Luang Prabang - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Frank en Claudia - WaarBenJij.nu Boottocht en Luang Prabang - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Frank en Claudia - WaarBenJij.nu

Boottocht en Luang Prabang

Blijf op de hoogte en volg Frank en Claudia

21 December 2017 | Laos, Luang Prabang

Vanuit Chiang Mai zijn we per bus naar Chiang Kong gereisd, vanuit daar zouden we de grens oversteken naar Laos. Chiang Kong is een grensstadje, niets bijzonders maar wel veel roering door toeristen die de grens over gaan naar Laos en handel. De volgende ochtend vertrokken we vroeg naar de grens, we werden opgehaald door mr R. Die begeleidde ons naar de grens, we regelden een visa en gingen meteen door naar de boot; deze twee dagen zouden we namelijk varen naar Luang Prabang met een tussenstop om te slapen in Pakbeng.

Op onze boot was plek voor zon 40 man, we waren echter maar met 5 toeristen (drie andere mannen uit Engeland), lekker rustig dus. We hadden de eerste dag een tussenstop in een klein “traditioneel” dorpje, dit was nog wel oké. Lunch aan boord was prima en het uitzicht prachtig. We sliepen in Pakbeng, we kwamen daar rond 4 uur aan. Er is daar niet veel te doen behalve een heuvel op naar een uitzichtpunt, dit was opzich wel de moeite waard.
We gingen vroeg slapen want om 7:15 moesten we alweer naar de boot. Op de boot was het mega koud die ochtend (graad of 10 maar wel in volle wind), we zaten allemaal onder fleecedekentjes verstopt. De eerste stop die dag was opnieuw in een traditioneel dorp, dit was een hele nare stop. De kinderen gingen er grotendeels niet naar school, veel kinderen gingen ieder jaar dood aan Malaria, de mannen hadden meerdere vrouwen die eigenlijk alles moesten doen want zij waren verslaafd aan opium, de jonge jongens waren vooral gefascineerd door hanengevechten. Op de vraag kan de overheid ze niet ondersteunen zodat ze kinderen naar school kunnen of worden beschermd tegen Malaria was het antwoord van de gids dat deze families een nomadenbestaan hebben en soms ook de hulp niet willen. Hartverscheurend om die kinderen (die ook werden ingezet om armbandjes en van alles te verkopen) zo te zien..

De derde stop was een grot met boeddha beelden.

Gistermiddag kwamen we aan in Luang Prabang, we hebben een beetje langs de Mekong geslenterd en zijn naar de nachtmarkt gegaan. Vandaag hebben we per fiets verschillende tempels bezocht en weer lekker gegeten. Nu ook weer vroeg slapen want we vertrekken morgen om 6 uur (!!) (extra vroeg ivm festivals) naar Vang Vieng.

• 21 December 2017 - 19:41

Tinie En Joop :

Hallo Frank en Claudia,
    Ja wat maken jullie veel mee. Nu weer hanengevechten. Kunnen ze misschien nog wat mee winnen. verslaafde mensen aan de opium en dan nog eens de kans op een tropische ziekte. Nederland is toch wel een klein paradijsje.
    Groetjes van ons 2.